Motionsråd

Motionsråd

Af Luise Sønder

 

”Hvordan kan du holde motivationen til at træne?”, ”Hvordan kommer man i gang med at leve sundere, tabe sig mv.?”, ”Hvordan bliver træning og sund livsstil til en vane?” Alle gode og ofte stillede spørgsmål.

Det tager 12 uger at skabe en ny vane. Med den viden i baghovedet er det klart, at vi som mennesker må finde nogle strategier for at komme igennem de første 12 uger – både hvis det handler om at komme i gang med at dyrke motion, men også hvis det handler om at skabe nye sunde vaner fx med sin kost.

Dertil skal dog siges, at selvom noget er blevet til en vane, så kan vi mennesker relativt nemt blive fristet af fx sofaen, et stykke chokolade eller andre ting. Dermed bliver vores vaner udfordret – eller ligefrem truet – og det sker også selvom vanerne har eksisteret i flere måneder eller måske endda år. I de tilfælde er det vigtigt at have nogle gode strategier, som kan hjælpe os med at blive på sporet eller komme på rette vej igen.

Træf beslutninger om din motion

For at komme i gang med en ny vane – i dette tilfælde motion, så er det vigtigste, at træffe en beslutning – helt indefra – om at du vil i gang! Du skal virkelig mene det. Når beslutningen er truffet – og gerne sagt højt, så øges motivation og det bliver lettere at fastholde sin beslutning – fx om at motionere.

Motion – en vigtig aftale med dig selv! 
Det er vigtigt at planlægge sin træning eller sine nye sunde vaner. Træningen skal sættes i kalenderen som en vigtig aftale med sig selv – og den kan ikke aflyses fordi sofaen frister derhjemme eller fordi veninderne inviterer til kaffe. For nogle er det svært at komme afsted eller overholde aftaler om sundhed uden at have nogen at dele udfordringerne med. For mange kan det derfor være rigtig godt at have en aftale med en træningsmakker. Og i forhold til en sund livsstil kan det være meget lettere, hvis hele familien inddrages i de nye sunde vaner.
Jeg oplever ofte, at folk giver udtryk for, at de ikke kan nå at træne. Det er klart, at der er mange forpligtelser og en travl hverdag for mange mennesker. Min påstand vil dog være at de fleste mennesker kan finde 30 minutter til motion hverdag – hvis de prioriterer det. Tænk på hvad der sker, hvis man ser 10 minutter mindre tv om dagen, bruger 10 minutter mindre tid på de sociale medier eller lader være med at bruge 10 minutter på at overveje, om man orker træne i dag….så er der allerede sparet 30 minutter, som kunne være brugt i løbe- eller traveskoene.

5 fif’s til at komme ud af døren

1.  Læg træningstøjet klar derhjemme, så du ikke kan undgå at se det. Klæd om med det samme og kom afsted – i stedet for at overveje om du orker at løbe i dag. Eller tag tøjet med i bilen og træn inden du kører hjem.

2.  Lav en træningsaftale, så du ikke ”kun” brænder dig selv af hvis du springer over.
 
3. Sig dine træningsplaner højt – hvis du fortæller dine nærmeste, at du har planer om at træne, så bliver det lidt sværere at springe over.
 
4. Hold fast i din beslutning – hvorfor er det du vil træne? - måske for at tabe dig, for at få smil på læben, for at blive sundere, for at blive rask, osv.
 
5. Lyt til musik der motiverer dig inden du skal afsted – og måske også under træning.

 

God fornøjelse med din træning – og dine beslutninger.